direct playstore بازار اپل دانلود نسخه موبایل :
Copy
Copy
  • 3663 بازدید
  • کد ویدیو
  • علاقه مندی
  • گزارش تخلف

سرعت پرواز در هلیکوپترها محدود است

هلیکوپترها در سرعت پرواز از محدودیت خاصی برخوردارند. بدین معنی که از نظر فیزیکی امکان پرواز با سرعتی فراتر از آن را ندارند. در صورتیکه هلیکوپتر با سرعتی بیش از 400 کیلومتر در ساعت پرواز کند، پره های هلیکوپتر قابلیت بالابرنده خود را از دست می دهند و هلیکوپتر سقوط خواهد کرد. این به پدیده ای موسوم به dissymmetry of lift مرتبط می شود که در ویدیویی که در ادامه خواهید دید توضیح داده شده است. بر اساس این پدیده در هنگام چرخش پره های هلیکوپتر، به دلیل تفاوت در سرعت حرکت پروانه نوعی عدم تعادل ایجاد می شود که خود را به صورت تفاوت در نیروی بالابر در دو طرف پروانه نشان می دهد.

400 کیلومتر در ساعت تقریبا معادل 250 مایل در ساعت است. این همان سرعتی است که در آن ضریب مشترک پره ها به سرعت کاهش می یابد. در این زمان است که روتر چرخاننده ی پره ها نیروی بالابر نامتوازنی را در یک طرف هلیکوپتر پدید می آورد و کار را برای خلبان بسیار دشوار می کند.

زمانی که پروانه هم سو با جهت حرکت هلیکوپتر حرکت کند به آن advancing blade می گویند و در پره هایی که با زاویه 180 درجه نسبت به این پره ها قرار دارند حرکت در خلاف جهت حرکت هلیکوپتر خواهد بود که retreating blade نام دارد.

وقتی با پدیده ی retreating blade stall مواجه می شویم، می توان مشکل را با افزودن یک روتر دیگر مانند آنچه در CH-47 Chinook دیده می شود برطرف کرد. اما در این صورت نیروی موتور مهمترین عامل برای دستیابی به حداکثر سرعت خواهد بود و باز هم نقطه ای وجود دارد که در آن نقطه عدم تقارن در نیروهای بالابر موجب توقف کامل پره های هلیکوپتر می شوند و هلیکوپتر سقوط می کند.

۰۹ آذر ۱۳۹۵
malek_me

malek_me( 6 دنبال کنندگان )

دنبال کنید
malek_me